Wykorzystywanie nowoczesnych technologii pozwala zupełnie odmienić wygląd budynków czy miejsc, bez wprowadzania jakichkolwiek zmian architektonicznych. Brzmi nieprawdopodobnie? Interaktywny mapping sprawia, że jest to możliwe. Sprawdź, w jaki sposób 3D mapping tworzy nową rzeczywistość.

Co to jest mapping 3D?

3D mapping to rodzaj multimedialnej projekcji obrazu, który polega na wyświetlaniu animacji albo statycznego obrazu na rzeczywistym obiekcie trójwymiarowym, np. na samochodzie, budynku bądź elementach scenografii. Wykorzystanie podczas projekcji efektów specjalnych, takich jak m.in. zmiana kolorów, poruszanie się elementów architektury czy też zmiana cieni na obiekcie, służy wywołaniu u oglądającego subiektywnego odczucia konkretnej iluzji. Profesjonalny video mapping 3D pozwala zatem osiągnąć np. iluzję jadącego samochodu, walącego się budynku lub podświetlających się krawędzi obiektu. Pokazom multimedialnym 3D bardzo często towarzyszą efekty dźwiękowe lub specjalnie skomponowana na tę okoliczność ścieżka dźwiękowa. Zaawansowane rozwiązania z zakresu interaktywnego mappingu pozwalają dodatkowo na interakcje z widzami, np. w efekcie konkretnych gestów albo komend głosowych odbiorców.

3D mapping – gdzie i kiedy można go użyć?

Profesjonalna realizacja mappingu 3D to długotrwały i skomplikowany proces, wymagający odpowiedniego doświadczenia, umiejętności oraz narzędzi, zapewniający jednak spektakularne efekty. Prezentację można wyświetlać na budynkach i obiektach każdego rodzaju, w tym nawet na samolotach. Największą popularnością cieszą się jednak projekcje wyświetlane na budynkach z okazji rozmaitych pokazów, festiwali czy konferencji. Niektóre marki wykorzystują to narzędzie do promocji swych produktów, a artyści – do oprawy wizualnej koncertów. Coraz chętniej trójwymiarowy mapping wykorzystywany jest w nowoczesnych centrach nauki i muzeach.

Muzeum „Ujście Warty” z 3D mappingiem

Fachowo zaprojektowany i wykonany mapping 3D może stać się prawdziwą atrakcją danej wystawy czy eventu. Coraz więcej muzeów, centrów nauki i kultury oraz innych obiektów publicznych korzysta z nowoczesnej technologii video mappingu 3D, co pozwala im tworzyć wyjątkowe, oryginalne ekspozycje, które zachwycają i zaciekawiają odwiedzających. Przykładem jest Ośrodek Muzealno-Edukacyjny „Ujście Warty” w Słońsku, zlokalizowany na skraju Parku Narodowego. Multimedialna ekspozycja stanowi znakomite uzupełnienie przejażdżek rowerowych i spacerów po pobliskich rozlewiskach i łąkach. Celem wystawy jest zaprezentowanie walorów kulturowych i przyrodniczych Ujścia Warty. Dzięki ponad 100 stanowiskom interaktywnym, makietom trójwymiarowym, planszom i modelom zwiedzający mogą lepiej poznać okoliczną florę i faunę.

Szczególnie interesująco przedstawiają się nowoczesne atrakcje wykonane metodą mappingu 3D. Dzięki zestawowi 12 wysokiej klasy projektorów multimedialnych, które rzucają obraz panoramy okolicy pod nogi zwiedzających oraz na ściany, widzowie mogą poczuć się jak podczas lotu balonem. Wirtualny przelot nad terenami zalewowymi stanowi niewątpliwą atrakcję dla widzów w każdym wieku. Ponadto zwiedzający mogą też obejrzeć interaktywne projekcje mappingowe i ściany monitorów LCD o powierzchni ponad 5 m2 każda, które prezentują materiały przygotowane specjalnie dla muzeum.

Mapping 3D wpływa bardzo pozytywnie na odbiór przekazywanych treści, zwłaszcza edukacyjnych. Wykorzystanie nowoczesnych technologii sprawia, że materiały są bardziej interesujące, a przez to łatwiej przyswajalne przez odbiorców. To szczególnie istotne w przypadku dzieci i młodzieży, które szybko się nudzą i postrzegają tradycyjne muzea czy wystawy jako „stratę czasu”.

Video mapping 3D w służbie reklamie

3D mapping to rozwiązanie coraz częściej wykorzystywane również w celach reklamowych i promocyjnych przez największe marki. Na przykład, firma Samsung w maju 2010 roku zaprezentowała wyjątkową reklamę swojego telewizora 3D, wyświetlając niezwykłą projekcję mappingową na ścianie budynku w Amsterdamie. Prezentacja przedstawiała burzenie obiektu, na którego ruinach wyrosły potem piękne kwiaty. Następnie budynek „wypełniono wodą”, tworząc z niego gigantyczne akwarium z pływającymi rybami i stworzeniami morskimi. Na zakończenie reklamy zaprezentowano nowy model telewizora gwarantującego niezwykłe doznania trójwymiarowe. Ciekawą koncepcję i wykonanie reklamy mappingowej przedstawiła również marka BMW w 2010 roku w Singapurze, prezentując animację na kilku sąsiadujących ze sobą budynkach.

Reklamy wyświetlane na fasadach, do których stworzenia wykorzystano interaktywny mapping 3D, to przedstawienia, które zawsze gromadzą spore grupy odbiorców. Ze względu na swą oryginalną formę mają mnóstwo widzów oglądających projekcję na żywo, jak również później w internecie.Stanowią zatem niebanalny, a przez to bardzo skuteczny sposób na wyróżnienie się marki, co jest szczególnie ważne w przypadku wchodzenia na rynek nowego produktu bądź usługi.